Така и така съм на почивка в Троян, реших да отида до едноименния манастир. Това не ми е първото посещение. Не се смятам за но определено възприемам православието като част от културната традиция и самосъзнаието на българите. Предполагам, че за масата нихилисти и т.нар. носители на "ценностите" на глобализацията това нищо не означава, но тяхното мнение така или иначе не ме вълнува.
Та посещението на място като Троянския манастир изисква от посетителя някаква поне елементарна култура още повече, че мястото е свързано и с национално освободителното движение и с дейността на Апостола (колкото и демоде да се струва това на "модерните" май). Елементарната култура изисква при посещение на какъвто и да е религиозен обект да бъдеш облечен подходящо и да се държиш според правилата, наложени от стопаните. Подходящото облекло изключва джапанки, къси гащи, бански и минижупи. Хора облечени по този начин въобще не трябва да бъдат допускани вътре и в "нормалните" страни е точно така. Друго елементарно правило е да се спазват забранителните табели за снимане и ползване на GSM-и. Мисля, че на всички които са долу горе добре запознати с местната действителност могат да си представят какво беше положението…
Кой е виновен? Образователната система която възпита хората в пълен атеизъм и откровено презрение към религиозните ценности? Църквата, която в стремежа си да оцелее обърна религията на печалбарство и заряза тотално възпитателната роля която хилядолетие е имала като основна задача? Виждам, че строят ново крило в манастира, на дали за монаси – по скоро за туристи. Също така виждам, че няма кой дори на Преображение да се опита да влее разум в зяпачите и да им забрани поне в църквата да щапат с джапанки и да святкат с фотоапарати. Ако речем, че всичко е плод на необразованост лесно ще се поправят нещата, но ми се струва, че причината е доста по-дълбота и се корени в егоистичния консуматорски манталитет който страшно бързо избуя след 45 години комунизъм.
Хората се научиха да почитат партийния лидер и да му служат безропотно. След това да се научат да угаждат на парите и личното си его май се оказа естествено продължение на нещата.
Та Троянският манастир не е манастир, а част от шоу комплекс за евтини забавления. Ясно е, че всички сме виновни за това.
Пускам пак коментара, изтрий предишния и извинявай за шума 😉
–-
Така си е. Макар че на фона на точно това, което описваш като отношение и среда, е малко неприятно да се забранява снимането. Имам предвид, че дворът на манастира е превърнат в пазарище — не зная дали си забелязал, но покрай икони и местна керамика се продават и амулети за късмет, книги за „бяла магия“ и „против уроки“, изобщо пълна подигравка. И преди време бях разбрал нещо интересно.
То е, че снимането не е напълно забранено — разрешено е, ако се плати такса на лелката, която държи сергията там. Имала „разрешение“, но таксата не се поинтересувах колко е. Абе луда работа.
ОТ: Ако имаш време за убиване или ти доскучее, мигни на jabber yasen at lindeas.com да пием по бира в Троян 🙂
ХаресвамХаресвам
Тържището го видях, да. Да речем за това бих си затворил очите при положение, че и манастира трябва да се издържа от нещо. За снимането – става въпрос просто за табелите, не казвам, че не е правилно да се снима. Аз например имам снимки от Сан Пиетро в Рим, на входа имаше сериозна охрана и се връщаха хора с „неприлично облекло“. Посещението беше напълно безплатно. Сикстинката капела беше 20 евро.
За съжаление утре сутринта пътувам. Следващият път като идвам ще се обадя предварително 🙂
ХаресвамХаресвам
Няколко пъти споменаваш джапанки. За останалото съм съгласен, обаче какво различава джапанките от чехлите, галошите и др. пътъци. Все пак църквата не е само за костюмирани със обувки за 1800 лева. Така че джапанките са ОК.
ХаресвамХаресвам